Obniżenie ceny

Chcąc kupić nowy samochód, pierwszym krokiem nas wszystkich jest przeglądanie stron z ogłoszeniami sprzedaży samochodu. Wyszukując określone ogłoszenie, oceniamy samochód wyłącznie wizualnie oraz na podstawie informacji zwartych w ogłoszeniu, bądź dodatkowo udzielonych podczas rozmowy z sprzedającym. Kolejnym krokiem jest udanie się do miejsca, gdzie znajduje się samochód. Następnie dokonujemy oględzin (również z użyciem diagnostyki na stacjach diagnostycznych, bądź z osobą, która profesjonalnie zajmuje się naprawą samochodów), a następne po pozytywnym wyniku dokonujemy jego zakupu. Niestety, mimo oględzin samochodu zdarzają się przypadki, że po pewnym czasie dochodzi do usterki samochodu, która jest bardzo kosztowna. Czy w takiej sytuacji prawo chroni kupującego i umożliwia mu odzyskanie poniesionych kosztów usunięcia usterek od sprzedającego?

Rękojmia

Otóż odpowiedź na powyższe pytanie brzmi twierdząco. Otóż, w takich sytuacjach kupujący mogą skorzystać z instytucji rękojmi. Instytucja ta jest ustawową odpowiedzialnością sprzedawcy względem kupujące za wady fizyczne oraz prawne rzeczy sprzedanej

W ramach rękojmi kupujący może skorzystać z czterech uprawnień:

  1. Uprawnienie do żądania obniżenia ceny.
  2. Uprawnienie do odstąpienia od umowy.
  3. Żądanie wymiany rzeczy na rzecz wolną od wad.
  4. Żądanie usunięcia wady rzeczy.

A zatem w istocie kupujący samochód w takim przypadku mógłby skorzystać z tych 4 uprawnień. Niemniej jednak w praktyce najczęstszym sposobem jest skorzystanie przez kupujących z instytucji obniżenia ceny. Po pierwsze kupujący zachowuje samochód. Po drugie nie jest zmuszony do oddania samochodu właścicielowi, aby ten naprawił samochód w sposób przez siebie wybrany, przez co kupujący ma samodzielność w wyborze warsztatu samochodowego oraz cen za usunięcie usterek. Po trzecie zaś, kupujący może odzyskać wszelkie koszty, które poniósł w związku z koniecznością naprawy usterek.

Obniżenie ceny

Na czym zaś polega obniżenie ceny? Kupujący po stwierdzeniu usterek, może naprawić samochód „na własną kieszeń” a następnie wystąpić do sprzedającego z oświadczeniem o obniżeniu ceny wraz z wezwaniem do zapłaty kwoty, o którą obniżamy cenę. Dla przykładu jeśli w samochodzie koniecznym była naprawa silnika, która wyniosła 20.000,00 zł, to kupujący powinien złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny o kwotę 20.000,00 zł i wezwać sprzedającego do zapłaty tej kwoty. Ponadto kupujący może również dochodzić odszkodowania obok rękojmi, a więc kwot, które kupujący musiał ponieść np. na skorzystanie z usług lawety.

Co istotne, aby kupujący mógł skorzystać z instytucji obniżenia ceny, podobnie jak przy pozostałych uprawnieniach z tytułu rękojmi, musi wykazać że wada istniała w chwili zakupu. Jeśli kupującym był konsument, to w takim przypadku Kodeks cywilny przewiduje domniemanie, że wada istniała w chwili zakupu, zaś to na sprzedającym będącym przedsiębiorcą będzie ciążył obowiązek wykazania, że wada ta zaś nie istniała. Ponadto kupujący w tym zakresie kupujący powinien trzymać się terminów wynikających z Kodeksu cywilnego. Ochrona w ramach rękojmi obowiązuje w przypadku samochodów 2 lata. Niemniej jednak kupujący jest zobowiązany zgłosić wadę w ciągu roku od dnia jej wykrycia.